De Digitale Leeromgeving Zend Amateurs is in april 2006 geïntroduceerd.
De eerste cursisten werden geëxamineerd op 8 November 2006. Op één cursist na slaagden toen alle cursisten van deze eerste studiegroep. Inmiddels zijn er al vele cursisten op examen geweest en kunnen we stellen dat deze cursus en studie opzet prima werkt, het slagingspercentage van de DLZA is hoog en ligt sinds de start (ruim) boven het gemiddelde.
Op het examen (16 april 2008) haalde de DLZA een slagingspercentage van 90%. Onze jongste cursist tot nu toe was 14 jaar (is nu te horen op de amateur-banden met de roepnaam PD4VDW) maar ook vele senioren hebben we al geholpen met het behalen van het amateur registratiebewijs. En dat de DLZA niet alleen in Nederland een succes is dat heeft o.a. Cor uit Zweden wel bewezen. Met de studie bij de DLZA behaalde hij in Zweden zijn (Full) licentie en Cor heeft nu de roepnaam SA3BAT.
De cursisten-begeleiders van de DLZA hebben bewezen de lesstof goed te beheersen en zijn in staat om de lesstof op verschillende wijzen uit te leggen. Ze zijn bereid veel tijd te steken in elke cursist.
Daarbij wordt er heel goed rekening gehouden met het verschil aan instap-niveau, de ene cursist leert nu eenmaal sneller dan de andere. De cursisten-begeleiders weten dit en kunnen met mondelinge ondersteuning op Team-Speak (een voice over IP programma) hierop inspelen.
Voor deze begeleiders is het altijd een enorme teleurstelling als een van de cursisten gedurende de cursus afhaakt. Zij hebben een enorme drive om nieuwe amateurs op te leiden. Het verzoek, haak gedurende de cursus niet af, tenzij het echt niet anders kan.
In de eerste weken zal de stof soms erg droog en wat theoretisch zijn. Maar op het moment dat je de Wet van Ohm, het berekenen van vervangweerstanden en condensatoren onder de knie hebt beginnen de leuke hoofdstukken.
Een groot voordeel is dat je altijd met je vragen terecht kunt op TeamSpeak, en je kunt altijd op een later moment met de cursus verder gaan op elk gewenst tijdstip.
Ons advies, niet opgeven dus!