U woont in het buitenland en dan? (digid)

Voor Nederlanders die in het buitenland wonen U bent Nederlander, woont in het buitenland en bent voor vertrek naar het buitenland uitgeschreven bij een Nederlandse gemeente.

U kunt een DigiD aanvragen via de website van DigiD. Voor het ophalen van de activeringscode van uw DigiD gaat u langs bij een van de balies. Waar kunt u terecht? U kunt terecht bij balies van verschillende (grens)gemeenten in Nederland en bij balies van verschillende Nederlandse ambassades in het buitenland.

Op www.rijksoverheid.nl en www.digid.nl vindt u een actueel overzicht van de balies. Komt u wel of niet in aanmerking? Om een DigiD aan te vragen ‘vanuit het buitenland’, moet u voldoen aan enkele voorwaarden:

❏ u woont in het buitenland; ❏ u beschikt over de Nederlandse nationaliteit; ❏ u heeft een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart;

❏ u heeft een burgerservicenummer; ❏ u staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)*; ❏ u beschikt over een mobiele telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen;

❏ u heeft een e-mailadres. *) Als u belastingplichtig bent of na 1 oktober 1994 verhuisd bent naar het buitenland, dan staat u zeker ingeschreven in de RNI. Bent u niet belastingplichtig en voor 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland of heeft u nooit in Nederland gewoond, controleer dan of u ingeschreven bent in de RNI. Op rijksoverheid.nl staat meer informatie over de RNI en hoe u zich kunt inschrijven. Burgerservicenummer Een burgerservicenummer (BSN) is een uniek persoonsgebonden 8 of 9-cijferig nummer. U vindt dit nummer onder meer op uw rijbewijs, Nederlandse paspoort, Nederlandse identiteitskaart of Nederlandse zorgpas. Als er geen BSN op uw Nederlandse paspoort of Nederlandse identiteitskaart staat, betekent dit echter niet automatisch dat u geen BSN heeft.

Een BSN is niet vermeld in een paspoort of op een Nederlandse identiteitskaart die buiten Nederland is afgegeven, nadat u uit Nederland bent vertrokken. Ook op paspoorten of Nederlandse Identiteitskaarten verstrekt door een van de grensgemeenten staat geen BSN vermeld. Nederlanders die vóór 1 oktober 1994 naar het buitenland zijn verhuisd en sindsdien niet meer in Nederland hebben gewoond, beschikken niet over een burgerservicenummer, maar over een sofinummer. Deze sofinummers worden sinds 2014 stapsgewijs omgezet naar burgerservicenummers waardoor ook Nederlanders die voor 1994 naar het buitenland zijn verhuisd, een DigiD kunnen aanvragen. Mobiele telefoon U heeft een mobiele telefoon nodig waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen. Dat heeft te maken met de beveiliging van DigiD. Bij de aanvraag van uw DigiD ontvangt u per sms een code. Deze code moet u invoeren tijdens het aanvraagproces. Meer informatie over de beveiliging van DigiD en over het gebruik van de mobiele telefoon vindt u op www.digid.nl. Hoe vraagt u uw DigiD aan?

1. Ga naar www.digid.nl en kies voor Aanvragen.

2. Kies tijdens de aanvraag voor “Ik woon buiten Nederland”. Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed.

3. Na het afronden van de aanvraag ontvangt u een baliecode. Met de baliecode gaat u binnen 30 dagen na de aanvraagdatum naar één van de DigiD balies om uw activeringscode te ontvangen.

4. Met de activeringscode en uw gebruikersnaam en wachtwoord kunt u uw DigiD activeren via www.digid.nl.

Neem het volgende mee naar de balie:

❏ uw baliecode (na uw aanvraag ontvangt u deze per sms en per e-mail);

❏ uw Nederlandse paspoort of Nederlandse identiteitskaart (waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld);

❏ uw burgerservicenummer. Let op! Het is mogelijk dat u eerst een afspraak moet maken met de balie om langs te komen voor het ontvangen van uw DigiD activeringscode.

Informeer hiervoor bij de betreffende balie. Het is niet mogelijk om iemand te machtigen voor de aanvraag van uw DigiD. U moet zelf naar de balie komen en u identificeren met een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart. Kunt u uw oude DigiD blijven gebruiken? Als u al een DigiD heeft, die u heeft aangevraagd toen u nog in Nederland woonde,

kunt u deze nog gebruiken. Als u uw gebruikersnaam- en wachtwoord vergeet of als uw DigiD verloopt, dan moet u uw nieuwe DigiD aanvragen via een balie. Uw DigiD verloopt drie jaar nadat deze voor het laatst is gebruikt. U kunt contact opnemen met de helpdesk van DigiD via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of +31 88 123 65 55. Bereikbaar op werkdagen van 8.00 uur tot 22.00 uur (Nederlandse tijd). 

Search